לוגו עורך דין פלילי נדב גרינוולד

ענישה מקלה – עבירות חמורות כלפי קטינה

אל משרדנו פנתה משפחתו של תושב הצפון, בן 35, אשר נעצר והוגש כנגדו כתב אישום חמור מאוד לבית משפט השלום בטבריה.

כתב האישום שהוגש על ידי פרקליטות מחוז הצפון ייחס ללקוח עבירות של בעילה אסורה בהסכמה, איומים (במספר רב של הזדמנויות), תקיפת קטין ופגיעה בפרטיות.

על פי עובדות כתב האישום, ניהל הנאשם קשר רומנטי עם קטינה בת 15, קשר אשר כלל בין היתר קיום יחסי מין מלאים זאת כאשר הוא מודע לגילה.

הקטינה אף עברה להתגורר עם הנאשם בביתו, תוך שהם ממשיכים בקשר הרומנטי.

במהלך שנת 2016, במהלך ויכוח תקף, הנאשם את הקטינה בבעיטה לישבנה אשר גרמה לחבלה של ממש. לאחר מקרה זה בחרה הקטינה לעזוב את הבית ולחזור לבית הוריה.

במהלך תקופת הפרידה, הנאשם אשר התקשה להשלים עם הפרידה איים על הקטינה מספר פעמים רב, בין אם באמצעות שליחת אינספור מסרונים מאיימים ושיחות טלפוניות. בין היתר איים כי ירצח אותה, יחפור לה קבר, ישפוך לה חומצה על הפנים.

כתב האישום כלל מספר רב של עמודים המפרטים חלק מהאיומים אותם השמיע הנאשם כלפי המתלוננים וציטוט ממסרונים (SMS) אשר שלח.

בנוסף, במהלך תקופת הפרידה הטריד את הקטינה בשיחות טלפוניות, עקב אחריה, התחקה אחר צעדיה והציץ לחלון חדרה מספר רב של פעמים.

פרקליטות מחוז הצפון ייחסה ללקוח עבירות של בעילה אסורה בהסכמה, איומים, תקיפת קטין ופגיעה בפרטיות.

במקרה שלנו, לנאשם היו בין היתר מספר הרשעות פליליות ואף ריצה בעבר עונש מאסר בעבודות שירות.

לאחר הגשת כתב האישום, ביקשה המדינה לעצור את הנאשם עד לתום ההליכים, אך לאחר טיעונים שנשמעו במהלך הדיון בבקשה הורה בית המשפט לשחררו למעצר בית ביחד עם אזיק אלקטרוני, שכן מדובר בעבירות חמורות מאוד:

בעילה אסורה בהסכמה, מהי?

חוק העונשין בסעיף 346(א)(1) קובע איסור לבגיר, מעל גיל 18, מלקיים יחסי מין עם קטינה שמלאו לה 14 שנים, אך טרם מלאו לה 16 שנים, והיא אינה נשואה לו.

החוק קובע כי העובר עבירה של בעילה אסורה בהסכמה דינו מאסר של עד לחמש שנים.

  • איומים: חוק העונשין בסעיף 192 קובע כך : המאיים על אדם בכל דרך שהיא בפגיעה שלא כדין בגופו, בחירותו, בנכסיו, בשמו הטוב או בפרנסתו, שלו או של אדם אחר, בכוונה להפחיד את האדם או להקניטו, דינו – מאסר שלוש שנים.
  • תקיפת קטין תוך גרימת חבלה: חוק העונשין קובע בסעיף 368ב איסור על תקיפת קטין או חסר ישע. החוק קובע כך : התוקף קטין או חסר ישע וגורם לו חבלה של ממש, דינו – מאסר חמש שנים.
  • פגיעה בפרטיות: חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981 קובע בסעיף 5 איסור פלילי כנגד מי שפוגע בפרטיותו של אדם. העונש הקבוע בצידה של עבירה זו הוא עד לחמש שנות מאסר.

פגיעה בפרטיות, מתי תעלה לכדי ביצוע עבירה פלילית?

על פי החוק, ניתן למנות כל ביצוע פעולה של בילוש או התחקות אחרי אדם, העלולים להטרידו וכן צילום אדם כשהוא ברשות היחיד, כפעולות שעולות לכדי עבירה פלילית של פגיעה בפרטיות.

במסגרת בחינת חומר הראיות, נפגש צוות המשרד עם הפרקליטות והציג בפניהם בעיות ראייתיות אשר עולות מהתיק.

במסגרת הסדר טיעון, תוקן כתב האישום באופן משמעותי שכלל מחיקה של עבירת הבעילה האסורה בהסכמה, מחיקה של מרבית עבירות האיומים תוך תיקון כתב האישום והוספת עובדות רלוונטיות. כך למשל בכתב האישום המתוקן נכתב כי הקטינה תקפה את הנאשם בטרם ההזדמנות בה הכה אותה בישבנה.

במסגרת ההסדר הנאשם, הופנה לשירות המבחן על מנת שיוגש לבית המשפט תסקיר לעונש.

במהלך תקופת הדחייה, שולב הנאשם בהליך טיפולי משמעותי בשירות המבחן, נטל אחריות מלאה למעשיו והחל להשיב את חייו למסלולם ובין היתר שולב הנאשם בחזרה במעגל העבודה לאחר שהיה עצור במעצר בית תקופה.

לאחר שהתקבל תסקיר שירות המבחן שפירט ארוכות אודות ההליך הטיפולי המשמעותי שעבר הנאשם נשמעו הטיעונים לעונש.

המדינה טענה כי מתחם העונש ההולם למעשיו של הנאשם הינם בין 12 חודשי מאסר ל-24 חודשי מאסר בפועל.

בבית המשפט, נטען בשם הנאשם כי יש מקום לאמץ ענישה מקלה ושיקומית לאור הדרך הארוכה והמוצלחת שעבר ומשכך דווקא שיש מקום לאמץ ענישה צופה פני עתיד ולא להכניסו למאסר מאחורי סורג ובריח.

למרות העבירות החמורות שבהן הועמד לדין, קיבל בית משפט השלום בטבריה את עמדת משרדנו. למרות מספר העבירות הרב שבוצע על פני זמן קצר מאוד, למרות זהות המתלוננת, קטינה שגילה קטן ב-20 שנים מגילו של הנאשם יש לתת את הבכורה לשיקולי השיקום ולדרך שעבר הנאשם.

בית משפט השלום בטבריה השית על הנאשם עונש של שלושה חודשי מאסר לריצוי בדרך של עבודות שירות.

(ת"פ 34816-08-16)


הוגש נגדך כתב אישום? אתה חשוד בביצוע עבירת אלימות? חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום הפלילי.

חשד לביצוע של עבירת אלימות יכול להביא למעצר החשוד בביצוע העבירה ואף לעיתים גם למעצרו עד לתום ההליכים המשפטיים.

ייצוג משפטי נכון, בשלב מוקדם ככל האפשר, יכול לסייע בניהול ובטיפול בתיק הפלילי ולהביא לתוצאה מייטבית.


​נחקרת בחשד לעבירת אלימות? הוגש נגדך כתב אישום? התקשר/י – 050-8848606


התוכן באתר זה הינו אינפורמטיבי בלבד, אין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי מטעם עורך דין או תחליף לו. השימוש וההסתמכות על התוכן הנמצא באתר הם באחריות המשתמש בלבד.

מאמרים אחרונים
קבעו פגישה ראשונית